top of page

HANDLE WITH CARE

Jak a kdy vznikla myšlenka založit Vaši značku?

Jan: V létě 2011 jsme pořádali poměrně velký piknik, kde jsme chtěli ukázat nějaké vlastní věci. A začali jsme řešit, zda každý za sebe, nebo jestli k nim vymyslíme nějakou značku.

Saila: Já jsem z Finska a ten rok, když jsme se seznámili, se v Helsinkách zrovna rozjížděla velká akce s názvem Restaurant Day. Byla to doba hodně důležitá pro budování finského sebevědomí v kulinární oblasti – nedlouho předtím si z finské kuchyně veřejně utahoval třeba Berlusconi… Takže jsme dohromady s kamarády udělali jednodenní pop-up restaurant v parku na keramické plastice, kterou jsem pomáhala vyrábět mé (v té době) šéfové. Jedlo se samozřejmě z našeho porcelánu. Tenkrát jsme samozřejmě netušili, jakých směrem se bude náš společný projekt ubírat, ale dost se nám to líbilo.

 

Objevovaly se tvořivé tendence již během dětství/dospívání? Ovlivnila Vás v tomto směru nějakým způsobem škola?

Saila: Jeden z mých prvních výrobků bylo asi mobilní kladivo na palce – něco na způsob bagru, jehož ramenem se dalo pod stolem praštit rodiče a návštěvy do prstů na nohou. Nějaké podnikatelské vlohy jsem projevila při pokusech sousedům prodávat luční kytky… V pokročilejším věku mě chytlo sklo a keramika a jejich užití v interiérech. Tomu jsem se věnovala nejenom ve škole ve Finsku, ale třeba i v Ghentu. Na druhou stranu po přečtení Design for the New World 

od Victora Papaneka mi zas poměrně dlouho trvalo, než jsem si před sebou obhájila, že je vůbec dobrý nápad vyrábět cokoli nového. Ještě ve škole jsem pak dělala keramické prvky pro fasády domů a po škole nastoupila jako asistentka jedné z designérek v porcelánce Arabia, což už není tak daleko od oboru, který dělám dnes.

Jan: Protože táta je velký porcelánový expert, první porcelánovou miniplastiku jsem pod jeho dohledem umatlal, když mi bylo asi šest. Byl to houbař sedící na pařezu.

 

Jaké byly začátky značky?

Saila: Dost pomalé. 

 

S jakým materiálem/tématem nejraději pracujete a proč?

Jan: S papírem, protože na něj denně kreslím, s porcelánem, protože to trochu umím a se sněhem, protože je to příjemná práce na čerstvém vzduchu.

Saila: Teď je to porcelán, protože na cestě od nápadu k produktu je potřeba vyřešit poměrně hodně problémů, což je docela zábava.

 

Co je pro Vaši značku typické/specifické?

Jan: Asi hravost. A i když to nebylo záměrem, zřejmě i roztomilost.

Saila: Jasně, hravost.

 

Jaký Váš produkt je pro Vás největší srdcovka?

Jan: Já mám rád Sailiny zuby moudrosti, protože bych se do něčeho takového sám nikdy nepustil, a i kdyby, dopadly by rozhodně jinak.

Saila: Janovy čajové konvičky. Je v nich něco opravdu roztomilého.

 

Jaká je Vaše motivace a co nyní máte v plánu?

Jan: Vydělávat něčím uspokojujícím s vědomím, že všichni, kdo se na produkci našich věcí podílí jsou víceméně spokojení a dospělí.

Saila: Mám spoustu plánů – plánování mi jde o poznání rychleji, než jejich provádění. Nejlíp se mi asi pracuje na konkrétní zakázku. Plánuju také třeba, že ty Janovy roztomilé konvičky převedu do trochu praktičtějšího měřítka, aby se z nich dal pít i normální velký

evropský čaj.

 

Co se Vám na LeMarketu líbí nejvíc? :)

Saila: Zajímavé značky – mám radost z takové společnosti.  

Jan: To místo!

bottom of page