top of page
Fineli-Krasne-malickosti3
Fineli-Krasne-malickosti2
Fineli-Colorful0
Fineli-Krasne-malickosti4
Fineli-Colorful4
Fineli-Colorful8
Fineli-Colorful3
Fineli-Postery

FINELI

Papírový design, se kterými rozkvetete! Fineli vyrostlo z krásných slov Fine Little Things, protože věříme, že svět kolem nás tvoří krásné maličkosti. Chceme spojovat – prostřednictvím drobných dárků, které můžou nést osobní vzkaz. V nabídce Fineli najdete designová přání pro dospělé i děti, printy a sešity. Pojďte s námi sdílet vášeň pro ilustraci, papír a nápaditý vizuální design. Naše papírové produkty vznikají ve spolupráci s ilustrátory a grafickými designéry a jsou tištěny v malé grafické manufaktuře na Moravě.

Jak a kdy vznikla myšlenka založit vaši značku?

Myšlenka na projekt Fine Little Things vznikla v roce 2021, poté co jsem opustila roky mezi dětskými knihami v nakladatelství jako knižní redaktorka. V té době se mi vrátily také vzpomínky na evropské knižní veletrhy, z nichž jsem vždy čerpala spoustu vizuální inspirace, a také na půlroční pobyt v Anglii, která zůstává věčnou inspirací. Ta Anglie, která je plná květinových motivů, dědictví Williama Morrise a hnutí Arts & Crafts, ve Skotsku pak odkazu Charlese Rennieho Mackintoshe a jeho rodiny. A taky Anglie, kde je stále čilá tradice korespondence a drobných papírových i jiných dárků, které se dávají skoro při každé příležitosti setkání - i když jdete třeba jen na rychlou kávu s kamarádkou. Pro mě jakási specifická velkorysost a péče o lidi kolem sebe, která mě velmi oslovila. Bydleli jsme tenkrát chvíli na tradičním anglickém venkově a na kuchyňské lince naší hostitelky byla vždy rozházená kupička blahopřání. "Po cestě hodím ještě Emily přání do schránky. Její syn má zrovna chřipku, tak na brzké uzdravení." Když jsme během dvou týdnů vkládaly již několikátou obálku se vzkazem do zase další schránky jednoho z hostitelčiných blízkých či sousedů, říkala jsem si, že je to opravdu dost nezvyklé, ale má to rozhodně něco do sebe.

Objevovaly se tvořivé tendence již během dětství/dospívání? Ovlivnila vás v tomto směru nějakým způsobem škola?

Přestože sama aktivním tvůrcem nejsem, k umění a designu mám blízko a ráda kolem sebe mám inspirativní objekty, ať už jde o zahraniční obrazové publikace, sošky buddhů nebo staré lékárenské lahvičky. Věřím, že to, čím se obklopujeme, může živit oči i duši. Navštěvuji designové trhy a kolem nápaditých výloh nebo street artu vždycky zpomalím. Literatura a dějiny umění, které jsme studovala, mě doprovází dále životem. A když dostanu květiny, i ty, které si donesu sama z lesa, vždy je ráda aranžuju. To se nakonec propisuje do produktů i jejich fotografií. Květiny zůstávají trvalou inspirací.

Jaké byly začátky značky?

Jako zakladatelka a "idea maker" jsem si hodně lámala hlavu s tím, jak budou vypadat první kolekce, protože jsem věděla, že to určí směr značce nadlouho. Rozhodně to nedopadlo napoprvé, ani napodruhé. Dokud jsme si vizuály nebyli stoprocentně jistí, pečlivě a s nervy na pochodu jsme návrhy zamítali. Fineli je stále na začátku, ale ohlasy například od kolegů z branže, kterých si velmi ceníme, máme moc hezké.

S jakým materiálem/tématem nejraději pracujete a proč?

Fineli, to je vášeň pro květiny, uměleckou ilustraci a papír. A samozřejmě oko pro drobné krásy, které jsou všude kolem nás. K tomu bychom rádi inspirovali i naše zákazníky.

Co je pro vaši značku typické/specifické?

Fineli je malý koncept, která dbá na kvalitní vizuální design, udržitelnost a hledá zákazníky, kterým bude její vizuální záběr a zaměření konvenovat. V našem případě platí "za vším hledej květinu". Vše se točí kolem florálnosti a barev - vizuály produktů, jejich fotografická dokumentace i prezentace na marketech.

Jaký váš produkt je pro vás největší srdcovka?

Srdcovkou Fineli zůstává papírové přání, které bylo i prvním produktem. Je to drobná věc, která však má svoje velké kouzlo. Lidé si dnes často dávají neosobní hmotné dárky. Rádi bychom je motivovali k darování osobního vzkazu v krásném designu. Věříme, že jsou to také smysluplné dárky, které vytvářejí naše vzpomínky.

Jaká je vaše motivace a co nyní máte v plánu?

Rádi bychom rozšířili portfolio produktů a ještě řešíme, jakým směrem se vydat. Nechceme jako značka produkovat nadbytečné věci, kterých vnímáme na trhu poměrně hodně. Cílem je vytvořit typ produktů a jejich vizuál tak, aby si je lidé chtěli ponechat na dlouhé roky a vnímali jejich nadčasový design.

bottom of page