top of page
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.08.52
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.08.44
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.08.36
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.04.28
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.04.21
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.04.36
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.04.08
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.03.58
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.04.46
Snímek obrazovky 2023-04-16 v 18.05.06

BENDOX
BOOKSHOP

Jsme malé rodinné knihkupectví (a dnes už i papírnictví) sídlící v pražském Centru současného umění DOX. V prodejně nabízíme kurátorský výběr knížek, od velkých artových publikací od nakladatelství z celého světa až po tuzemské klenoty tvorby pro děti. Máme také papírnictví a vkusné pražské suvenýry, za nimiž stojí naše vlastní ilustrátorka Mina, a jejichž sortiment postupně rozšiřujeme. Všechno doplňují nápadité hry, dárkové předměty nebo papírové skládačky, které si najdou publikum mezi všemi věkovými kategoriemi a které pečlivě vybíráme od ozkoušených evropských značek.

 

Jak a kdy vznikla myšlenka založit Vaši značku?

Nikdo z nás není knihkupec, naopak – všichni máme svou full-time práci v úplně jiných oborech. Ale když se v roce 2021 naskytla příležitost převzít malé artové knihkupectví po přátelích, navíc v inspirativním prostředí galerie DOX, neváhali jsme ani vteřinu. Během necelých dvou let jsme pronikli do tajů odvětví, každý z pěti členů rodiny svým vlastním způsobem, našli si své vlastní silné stránky a do naší malé prodejničky se zamilovali.

 

Objevovaly se tvořivé tendence již během dětství/dospívání? Ovlivnila vás v tomto směru nějakým způsobem škola?

Nejtvořivější tendence má u nás Mina, kterou bychom mohli nazvat art directorkou celé firmy. Je to ona, kdo přemýšlí nad tím, jak je vše v knihkupectví vystaveno, jak vypadá náš online shop, a hlavně jak budou vypadat naše vlastní produkty. Ty sama ilustruje a řeší celý jejich výrobní proces. Jak sama říká, k tvořivosti a kráse lnula již od dětství, vystudovala dějiny umění, ale tohle je poprvé, co má ta tvořivost nějaký jasnější smysl a cíl.

Jaké byly začátky značky?

Začátky byly poměrně (ač nepřekvapivě) perné, asi jako u každé firmičky, kde ze začátku všichni dělají všechno a přitom musí pracovat s omezeným časem. Nejprve jsme prodávali pouze knihy a výběr nebyl tak široký a kurátorovaný. Postupem času jsme ale byli schopni zjistit, co každého z nás baví a co každému z nás jde, rozšířit knižní sortiment a obohatit jej i o produkty, které s artovým knihkupectvím souvisí – od nejrůznějších tematických her po vkusné papírenské výrobky, z nichž v tuto chvíli velkou část sami vyrábíme.

  

S jakým materiálem/tématem nejraději pracujete a proč?

Téma se nabízí díky prostoru, ve kterém operujeme: je to umění. Snažíme se jej ale vnímat v souvislostech, zprostředkovávat ho široké veřejnosti a brát ho v co nejširším kontextu. Mezi našimi hlavními tématy knih i ostatních produktů tak nechybí design, architektura nebo mindfulness a self-help. Co se týče materiálu – u našich produktů pracujeme s papírem, který nás baví vybírat tak, aby svou texturou a stylem doplňoval to, co je na něm nakresleno či napsáno.

  

Co je pro Vaši značku typické/specifické?

Osobní přístup, hravost a detaily. Platí to jak pro naše produkty, tak produkty, které vybíráme od externích dodavatelů. A taky pro nás vlastní přístup k vedení knihkupectví.

  

Jaký Váš produkt je pro Vás největší srdcovka?

Naše největší srdcovka jsou asi dětské plakáty od naší ilustrátorky Miny Zybartas. Nejsou to sice produkty, které se prodávají ze všech nejlépe, ani to není věc, na které je náš sortiment postaven. Ale dávají nám jasný smysl a dělá nám velikou radost, když vidíme, že z nich jsou rodiče nebo děti šťastné. Navíc to byly jedny z prvních produktů našeho minipapírnictví, jež nás zase posunuly o něco dál.

 

Jaká je Vaše motivace a co nyní máte v plánu?

Naše motivace je z velké části dělat to, co nás baví (a na co jinde nenajdeme prostor a příležitost), v prostředí, které nás inspiruje, a společně s lidmi, které máme rádi. Samozřejmě nás těší, když se naše produkty lidem líbí, když v nich vyvolávají emoce, a když vidíme, že to, co děláme, dává smysl i po businessové stránce. V plánu teď máme dále rozšiřovat paletu našeho sortimentu, protože nových a zajímavých věcí a dodavatelů není nikdy dost.

 

bottom of page